Veelgestelde Vragen

In de onderstaande lijst zijn de antwoorden te vinden op de meest gestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op!

Hoe krijg ik toegang tot het wifi-netwerk en hoe verander ik de naam van mijn netwerk?

Indien u gebruik maakt van het Huawei router zoals hieronder weergegeven, dan heeft u de beschikking over twee wifi-netwerken. Deze heten WLAN11_xxxxxx en WLAN21_xxxxxx. Op de plaats van de xxxxxx staat bij u een 6 cijferig nummer. Deze vindt u ook onder op de router. Tevens vindt u daar de wachtwoorden om toegang te krijgen tot de wifi-netwerken. Op de router ziet u dat de twee netwerken met een lampje aangeduid worden onder 2G (WLAN11) en 5G(WLAN21).



Hoe gebruikt u deze netwerken?

Met het 2G netwerk heeft u het grootste bereik, maar is de snelheid ook het laagste. Ook kunnen er apparaten in uw huis zijn die die wifi-netwerk storen zoals babyfoons, DECT telefoons etc.

Met het 5G netwerk behaalt u de hoogste snelheid, maar het bereik is beperkter dan van het 2G netwerk. Houd de tips voor een beter wifi bereik in de gaten om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van uw wifi-netwerken. Deze tips vindt u onder de meest gestelde vragen.


Hoe verander ik de naam van de wifi-netwerken?

Zorg dat u verbonden bent met de router en toets in uw webbrowser: 192.168.1.1. U wordt gevraagd om een Username en Password. Deze zijn:

Username: user

Wachtwoord: Enduser

(staat ook onderop uw router)


U komt dan in het onderstaande menu terecht.



Klik daarna op Wi-Fi aan de rechterkant in het menu



U vindt daar de twee netwerken genoemd achter 'Network Name (SSID)'. Deze kunt u veranderen in een naam die u zelf wilt. Ook kunt u het wachtwoord wijzigen door een zelf gekozen wachtwoord in te vullen achter 'Password'. Druk daarna op 'Apply' om de wijzigingen toe te passen.







Hanteert Greenet een datalimiet?

Nee, je kunt bij ons onbeperkt internetten. Om buitensporig gebruik van het netwerk te voorkomen, hanteren we wel een Fair Use Policy. Deze passen we alleen in zeer extreme gevallen toe om zo overlast voor andere gebruikers op ons netwerk te voorkomen.

Heeft slecht weer invloed op de service?

Sneeuw, regen, mist, onweer etc. hebben geen invloed op de snelheid van de verbinding. Alleen hele heftige stortregens kunnen het signaal mogelijk verzwakken. Daar merk je als gebruiker echter niets van, want:

- onze zenders zijn in staat om tot ongeveer 20 km bereik te genereren. We sluiten mensen die meer dan 6 kilometer van de zenders af wonen echter niet aan. Dit doen we om potentiële problemen van signaalverlies in periodes van hevige regenval te voorkomen;

- onze technici kunnen jouw verbinding testen en verder optimaliseren nadat je je apparatuur hebt geïnstalleerd;

- de technologieën die we gebruiken, hebben een grote overcapaciteit: zelfs bij een wat zwakker signaal blijven de snelheid en stabiliteit op peil.

Hoe komt het netwerk tot bij mij thuis?

De internetverbinding van Greenet bestaat voor het belangrijkste deel uit glasvezel. Alleen het laatste stukje van het netwerk, namelijk vanaf de zender naar jouw huis, is draadloos. Je moet het internetsignaal dus uit de lucht halen om verbinding te krijgen. Daarvoor krijg je van ons een kleine schotelantenne. Deze richt je op de zender die het internetsignaal verspreidt. Uit de schotel komt een netwerkkabel die naar binnen gaat. Daar gaat de kabel in de router waar je je computers en andere netwerkapparatuur op kunt aansluiten. De router verspreidt ook een wifi-signaal, zodat je in je woning of kantoor over een wifi-netwerk beschikt.

Tips voor een beter wifi bereik


Het router van Greenet (het kastje wat binnen staat) is met een draad verbonden met de buitenantenne. Dit kastje verspreidt twee wifi-netwerken. Het kan voorkomen dat je niet overal wifi signaal hebt. Dat heeft onder andere te maken met de grootte van je huis of kantoor en de plaats waar de router staat. Houdt onderstaande tips in acht:


- Er dient een afstand van minimaal 30 cm te zijn tussen je router en andere elektronische apparaten.

- Zorg dat je router niet weggestopt onder de bank of in een kast staat.

- Zorg dat je wifi-modem zo hoog mogelijk staat met zo min mogelijk objecten er om heen die het signaal kunnen belemmeren. Probeer zo de meest optimale positie te vinden.

- Zorg dat je router niet vlak bij de tv staat.

- Zorg dat er geen andere metalen of elektrische objecten direct voor of naast je wifi-modem staan.


Het wifi signaal kan verstoord worden door andere apparaten in huis. Dit zijn met name apparaten die zelf ook draadloos werken en die je wifi signaal in de weg kunnen zitten. Bekende voorbeelden hiervan zijn:


- Alarmsensoren of draadloze bewakingssystemen.

- DECT-telefoontoestellen

- Babyfoons

- Weerstations

- Draadloze lichtschakelaars


Als je een van deze apparaten hebt dan kan dit je wifi-signaal dus verstoren. Om na te gaan of dat het geval is, schakel je het apparaat dat mogelijk storing veroorzaakt uit. Daarna test je of je wifi nu beter werkt door bijvoorbeeld een Youtube filmpje te bekijken.

Waarom levert Greenet een snelheid tot 30 Mb/s? Is er een minimale snelheid?

Het netwerk dat we aanleggen kent een snelheid van meer dan 30 Mb/s. De snelheid die u thuis bereikt, is afhankelijk van een groot aantal factoren, waaronder de afstand van het modem tot de antenne: als de afstand toeneemt neemt de snelheid af. Ook de bebouwing, bebossing, locatie van het modem in huis etc. hebben invloed op de snelheid van de verbinding. Omdat deze factoren per locatie anders zijn, kunnen we niet precies aangeven wat de snelheid op jouw locatie precies zal zijn. Daarom geven we aan dat het abonnement een snelheid tot minstens 30 Mb/s kent. Ook ADSL- en kabelverbindingen kennen ‘tot’ x Mb/s verbindingen.

Natuurlijk stellen we alles in het werk om zoveel mogelijk mensen een zo hoog mogelijke snelheid te kunnen bieden. Maar met name aan de randen van het netwerk spelen de genoemde factoren een belangrijke rol in de uiteindelijke snelheid. We gaan er vanuit dat iedereen op zijn minst een gemiddelde snelheid van 20 Mb/s moet kunnen halen. Is dit bij jou niet het geval? Dan zullen we je niet aan je contract houden.

Wat is de uploadsnelheid?

De uploadsnelheid is – net als de downloadsnelheid – afhankelijk van veel factoren. Ook hier geldt dat wij je een aanzienlijk hogere snelheid kunnen leveren dan via de telefoonlijn. De uploadsnelheid is tot 15 Mb/s.

Krijg ik bij mijn abonnement ook e-mail en/of webruimte?

Nee. Greenet levert geen mail en webruimte. We raden je aan om zelf een e-mailaccount aan te maken, bijvoorbeeld via gratis diensten als Gmail en Hotmail.

Ontvang ik een router?

Ja, bij je abonnement krijg je standaard een wifi-router. Eventueel kun je je computers via deze routers bedraad aansluiten. Heb je (als zakelijke klant) geen behoefte aan een wifi-router? Geef dit dan bij de uitlevering aan ons door.

Is de verbinding veilig?

Natuurlijk. Het ontwerp van de dienst bevat een aantal geavanceerde beveiligingsmechanismen. Daardoor kun je erop vertrouwen dat de dienst een passend beveiligingsniveau heeft en niet kan worden gebruikt door onbevoegde apparatuur. Voor jouw verbinding thuis geldt wel dat het je eigen verantwoordelijkheid is om de juiste stappen te nemen om je gegevens te beveiligen met bijvoorbeeld firewalls. Wij zorgen er standaard al voor dat je wifi-verbinding is voorzien van een wachtwoord.

Is de radioverbinding net zo betrouwbaar als een ADSL- of kabelverbinding?

We hebben de dienst ontworpen en gebouwd met behulp van de modernste technologie. Zo kunnen we dezelfde betrouwbaarheid en stabiliteit bieden als bedrade diensten. Daarnaast controleren we het netwerk 24/7 om de continuïteit van de internetverbinding te garanderen.

Welke soorten toepassingen ondersteunt het Greenet netwerk?

Het Greenet netwerk is ontworpen als Next Generation Network en is over het algemeen zeer stabiel en robuust. Daardoor is het onder andere geschikt voor verbindingen tussen sites, file transfer, CCTV, videostreaming, hosting van e-mail of webservers en voor de meeste VoIP-toepassingen.

Als ik binnen het dekkingsgebied van het netwerk val, ben ik dan zeker in staat om de dienst te ontvangen?

Een zichtlijn naar ons netwerk is over het algemeen vereist om de internetdienst optimaal te laten functioneren. We kunnen daarom niet garanderen dat we de dienst op elke locatie kunnen leveren. Als blijkt dat het netwerk bij jou niet werkt, brengen we uiteraard ook geen kosten in rekening.

Kan ik ook telefonie afnemen?

Ja, dat kan. Bij de abonnementen is bellen inbegrepen. Bellen naar vaste en mobiele nummers in Nederland kost 9 cent per minuut. Wil je liever onbeperkt bellen binnen Nederland? Dan betaal je daarvoor €15,- per maand.

Wilt u zich aanmelden voor telefonie? Dan zegt Greenet uw huidige telefonieabonnement op!

U kunt zich aanmelden via www.greenet.nl/telefonie

Kan ik ook televisie kijken via Greenet?

Wij bieden geen eigen tv-diensten aan. Maar natuurlijk heb je dankzij internet van Greenet wel toegang tot online tv- en videodiensten, zoals Uitzending Gemist en Netflix.

Kan ik mijn beveiligings- of alarmlijnen ook via Greenet laten lopen?

Er zijn heel veel verschillende alarmsystemen op de markt, die allemaal anders werken. Daarom kunnen we op niet precies aangeven welke systemen wel of niet werken. Dat is namelijk sterk afhankelijk van de installatie. Houd in elk geval rekening met het volgende: veel alarmsystemen werken met alarmlijnen via telefoon. Als u kiest voor telefoon van Greenet, loopt dit dus via het modem dat je van ons krijgt. Mocht de stroom uitvallen bij het modem, dan is er geen communicatie meer mogelijk via de telefoon. Om dit te voorkomen, kun je je vaste telefoonlijn van KPN aanhouden. Bijvoorbeeld met het voordelige BelBudget abonnement voor € 12,25 per maand. Klik hier voor meer informatie over BelBudget van KPN.

Ik heb een mailadres van mijn huidige internetprovider, kan ik dit blijven gebruiken?

De mogelijkheid om je oude mailadres te houden, verschilt per provider. Klik hier voor een beknopt overzicht van een aantal aanbieders. Staat jouw aanbieder er niet bij? Neem dan contact op met je huidige provider.

Daarnaast kun je zelf heel eenvoudig een (gratis) e-mailadres aanmaken, bijvoorbeeld bij Gmail, Hotmail of Live. Met een automatisch bericht kun je mensen dan attenderen op je nieuwe e-mailadres én je kunt mails naar je oude adres automatisch laten doorsturen naar je nieuwe adres.

Doet mijn fax het straks nog?

In een groot aantal gevallen zal de fax het doen. Maar het modem is er niet op getest en de werking van de fax wordt ook niet ondersteund. Ook voor de fax geldt: er zijn tegenwoordig gratis diensten voor het ontvangen en versturen van faxen. Een voorbeeld vind je op http://www.xoip.com/.

Zegt Greenet mijn abonnement voor me op?

Wij kunnen alleen jouw telefonieabonnement voor je opzeggen als je het huidige telefoonnummer behoudt. Jouw breedbandabonnement (en overige diensten) kunnen wij niet voor je opzeggen. Dat moet je zelf doen bij je huidige aanbieder. Hou rekening met de opzegtermijn, zeker als je een zakelijk contract hebt. Als je ook telefonie aanvraagt en je wilt je huidige nummer blijven gebruiken, vraag je dit eerst aan bij Greenet. Na bevestiging van de aanvraag, hoef je niets meer te doen als je alleen telefonie afneemt bij je huidige aanbieder. Wij regelen de overstap voor je. Neem je ook breedband of andere diensten af? Zeg dan na onze bevestiging van de aanvraag, jouw contract bij de huidige aanbieder op. Geef dan wel bij de opzegging aan dat je jouw huidige telefoonnummer wilt blijven gebruiken.

Hoe kan ik mijn instellingen voor voicemail en doorschakelen wijzigen?

Met telefonie van Greenet kun je gebruik maken van voicemail en doorschakelingen. Om dit zelf in te stellen kun je gratis bellen met 1233. Via een menu kun je dan de instellingen voor voicemail en doorschakelingen wijzigen.

Standaard worden voicemailberichten ook naar het door jouw opgegeven mailadres verstuurd. Wil je dit wijzigen bel dan met onze klantenservice.

Kan ik een gespecificeerde nota ontvangen?

Op verzoek kunnen wij een gespecificeerde nota sturen. Je kunt dit aanvragen via info@greenet.nl

Hoe test ik mijn internetsnelheid?

Voor een betrouwbare uitkomst sluit je je computer altijd met een internetkabel op de witte router aan. Een draadloze speedtest wordt namelijk beïnvloed door invloeden van buitenaf. Je kan de snelheid op verschillende manieren controleren, bijvoorbeeld via https://speedtest.zeelandnet.nl/ of via http://www.speedtest.net/nl/.

Mijn verbinding is opgeleverd, ik heb nog vragen over de verbinding, het opzeggen van mijn abonnement, etc?

Wij hebben de meest gevraagde informatie in een folder opgenomen. Of wellicht staat uw vraag bij een van de andere veelgestelde vragen.

Ik had een internetfilter bij mijn vorige provider, wat moet ik doen?

Wij raden een abonnement aan bij Filternet. Deze staat los van uw internetaanbieder en kunt u dus altijd blijven gebruiken